28. huhtikuuta 2020

Oppimistehtävä #1b

Kun puhutaan yritysten sosiaalisesta mediasta ja heidän tuottamasta sisällöstä on sanomattakin selvää että tuotetun median täytyy olla eritavalla harkittua ja suunniteltua kuin yksityisen käytäjän. Lähes poikkeuksetta nykyään jokaisella yrityksellä on omien nettisivujen lisäksi Facebook ja lisääntyvässä määrin myös Instagram.


Tarkasteltuani erilaisten lapissa sijaitsevien hotellien sosiaalista mediaa, kaksi sovellusta hyppäävät eniten esille, Instagram sekä Facebook.

Facebookista huomaa että kaksi näistä yrityksistä jakaa suhteellisen aktiivisesti kuulumisiaan ja markkinoi uutta kautta/itseään, kun taas yksi näistä selkeästi kohdentaa aktiivisuutensa ennenkaikkea aktiivisimpaan kausiajanjaksoon eli talven joulun sekä laskettelun ja keväthankien kohdille.

Instagramin puolella taas kaksi näistä yrityksistä jakaa noin kerran, kaksi kuussa sisältöä kun taas yksi on selkeästi aktiivisempi. Myös kuvissa käytettävien hashtagien käyttö on erilaista. Yksi näistä hotelleista on erityisesti keskittänyt markkinointinsa somen asiakkaille ja luksuslomailijoille kun taas kaksi muuta ovat enemmän painottuneita lapin luontoon, ympäristöön sekä kulttuuriin. Instagramissa kuitenkin korostuu huomattavasti enemmän julkaisutiheys. Näistä kolmesta kohteesta sillä jolla on aktiivisimmin päivittyvä sosiaalinen media, on eniten seuraajia. Jopa kymmenkertainen määrä seuraavana tulijaan.

Tulisiko siis näiden kahden muun yrityksen panostaa enemmän sosiaalisen median aktiivisuuteen vaiko esimerkiksi juuri hashtagien kohdennettavuuteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti